Čo je MVP? Chápete, že nechápete MVP?
Minimum viable product (MVP) je dnes pri vývoji často používané slovo. Pre produktového vlastníka jeden zo základov Agile a úspešného produktu. Ste si však istý, že viete čo je MVP a ako sa líši od minimálneho predateľného produktu (minimum marketable product MMP)? Veľa ľudí si tieto termíny mýli alebo ich používa nesprávne. Dokonca pri googlení definície MVP je jednoduché naraziť na mätúce informácie. Ak(ne)chápete, že nechápete MVP, čítajte ďalej a, dúfame, pochopíte :).
Minimum Viable Product (MVP) a ako vyzerá v praxi
Minimum viable product nie je hotový produkt alebo verzia 1.0, je to najmenšia časť produktu, ktorá jasne demonštruje jeho hlavnú funkcionalitu a je dostupná verejnosti. MVP nemusí byť funkčný, môže to byť napríklad prototyp webovej aplikácie vysvetľujúci hlavnú myšlienku produktu. Úlohou MVP je získať spatnú väzbu od používateľa a naučiť, čo má na produkte rád a čo naopak nepotrebuje.
MVP je minimálna verzia produktu, ktorá nás má naučiť ako používateľ vníma produkt.
Ako je to v praxi? Skúsme sa pozrieť na príklad farmára, ktorý pestuje dve odrody jabĺk. Chce ich predávať v obchode, ale nevie, ako zostaviť košík aby ho ľudia nakupovali radi a zároveň mu priniesol najväčší úžitok. Vytvorí teda niekoľko košíkov s rôznou kombináciou jabĺk, rôznymi cenami a pár kusov z každého košíku odnesie do obchodu. Bude sledovať koľko kusov z akého typu košíkov sa predá a ako ľudia reagujú. Nič komplikované, nesústredí sa na obal a nesnaží sa ich nijako spropagovať. Každý košík v tejto situácii predstavuje jeden MVP. Takýmto testovaním farmár zistí, ktorý produkt je najnakupovanejší a môže sa rozhodnúť aký typ košíka bude predávať ako svoj oficiálny produkt. Niekedy stačí aj jednoduchšie testovanie, napr. predať pár košíkov bio jabĺk na farmárskom trhu, dať ľuďom facebookovú anketu alebo dokonca spraviť web, kde ľudia budú klikať na fotky rôznych košíkov.
Každý košík s rôznou kombináciou predstavuje jeden MVP. MVP zdôrazňuje len hlavnú predstavu produktu, jablká, nevenuje pozornosť obalu alebo iným parametrom. MVP1 sa testovaním ukázal ako najobľúbenejší a zdokonalením sa z neho stal MMP. Po uvedení na trh sa opäť pomocou MVP testujú ďalšie parametre.
Po MVP zdokonalíme produkt do MMP
Minimum marketable product, je zdokonalený viable produkt. Tu už môžeme hovoriť o komerčnej verzii 1.0. Je to produkt s minimálnym množstvom vlastností, ktorý uspokojí používateľskú skúsenosť a má pre neho hodnotu.
Narozdiel od MVP je to už funkčný produkt, ktorý uvádzame na trh “na ostro”. Platí tu ale pravidlo: menej je viac, je to ozaj minimálny produkt bez rôznych “vylepšovacích” vlastností. Dôvod je jednoduchý. Minimálny produkt vytvoríme rýchlo, rýchlo ho otestujeme, rýchlejšie ho nasadíme. Je jednoduchší a tak obsahuje menej chýb. Získaním spätnej väzby ho vieme ďalej zlepšovať, ak to vôbec bude potrebné. Celá tvorba MMP je tak cenovo výhodnejšia.
MMP je produkt s minimálnym množstvom vlastností, ktorý uspokojí používateľskú skúsenosť.
Náš farmár vďaka navrhnutiu viacerých MVP zistil, ktorý typ košíka majú ľudia najradšej. Výsledok pretaví do profesionálne pripraveného košíka. Navrhne mu krajší obal, do letáku obchodu dá reklamu a vytvorí tak minimálny, no obchodovateľný, produkt. Je to stále minimum, bude sa teda držať svojho otestovaného konceptu. Ak chce produkt rozšíriť, urobí tak v ďalších krokoch. Môže spustiť ďalšie MVP a zistiť, či ľudia prioritizujú cenu alebo výzor košíka, či majú záujem o mix ovocia a podobne. Použitím MVP a MMP farmár dostal svoj správny produkt na trh efektívne, rýchlo a za minimálne náklady.
Príklady MVP od známych firiem
MVP môžeme testovať naozaj veľmi zjednodušene. Dôkazom je niekoľko známych úspešných firiem, ktoré šikovne otestovali trh bez sprevádzkovania funkčného produktu. Zappos, firma ktorá sa venovala online predaju obuvi, bola po 10 rokoch kúpená Amazonom. Ich MVP spočívalo v tom, že zakladateľ v rôznych obchodoch nafotil topánky a fotky nahral na jednoduchú stránku. Keď si používateľ chcel topánky kúpiť, web ho odkázal na adresu obchodu (viac o ich začiatkoch). Produkt nebol funkčný, ale testoval, či ľudia budú mať záujem a odvahu kupovať topánky cez internet a či sa oplatí začať s vývojom. V tej dobe sa predsa len predpokladalo, že dámy preferujú „cítiť topánky“ v rukách a vyskúšať si ich osobne. Zakladateľ Zappos tak ušetril milióny pri budovaní eCommerce riešenia, ktoré by možno vyhodil von oknom, ak by predsa len dámy nechceli kupovať topánky online.
Dropbox otestoval záujem ľudí a investorov iba videom demonštrujúcim hlavnú funkcionalitu. Vtipné video zakladateľa zvýšilo počet ľudí čakajúcich na beta verziu z 5000 na 75 000.
Slovenský Sygic vytvoril dnes už komerčne predávané doplnky do ich úspešnej navigácie (DashCam, Head-Up display) počas interných hackathonov, kde si overili, či to vôbec má zmysel. Až následne po feedbacku ich začlenili do portfólia ako rozšírenia navigačnej aplikácie.
SpaceX k vývoju svojich rakiet pristupuje rovnako agilne. Ich prvý Falcon 1 bol postavený s cieľom komerečného využitia. Keď zistili, že neexistuje dostatočný trh pre malé rakety (ako Falcon 1), presunili svoju pozornosť na nový Falcon 9. Ťažšia raketa bola výhodnejšia aj pre menšie náklady a jej motory sa vedeli vrátiť späť na Zem, čo urobilo z Falcon 9 ich prvú komerčne úspešnú raketu. Nebáli sa „zahodiť“ svoju prácu, keď zistili, že nebude fungovať a prejsť na niečo s lepším potenciálom. Týmto prístupom sa prepacovali k raketám ako Starship (alebo BFR), u ktorých sa predpokladá, že zvládnu cestovanie na Mesiac alebo Mars a otestujú možnosť prepravy ľudí po zemeguli cez vesmír.
Časté chyby
- MVP pojem sa používa namiesto správneho MMP.
- Epik nie je MVP/ Nie vždy ako pravidlo. Jeden MVP/MMP môže byť vytvorený z viacerých epikov. Epik je na obrázku reprezentovaný jablkom, MVP/MMP je celý košík, ktorý testujeme, resp. predávame.
- MMP nie je časový míľnik.
- MVP nemusí byť funkčný produkt, MMP musí byť.
- MMP musí mať ako celok pre používateľa svoju hodnotu, zmysel. Nie je to len množina dodaných vlastností, epikov.
- Výsledkom MVP je spätná väzba s dopadom na ďalší vývoj, smerovanie produktu.
Zhrnutie
Pri navrhovaní MVP je dôležité mať jasno v tom, aký problém produkt rieši a zamerať sa naň. Bohate postačí myšlienka produktu, ktorú môžeme predstaviť verejnosti, nemusí to byť hneď funkčný produkt.
Cieľom MVP je dostať spätnú väzbu od užívateľov pred tým, ako začneme finančne a časovo náročný vývoj. Implementácia viacerých MVP ukáže, čo presne majú uživatelia na produkte radi a pomôže postaviť MMP.
MMP je minimálny, no hodnotný, produkt s dôrazom na vlastnosti obľúbené u ľudí. Vďaka týmto nástrojom dostaneme produkt, ktorý uvedieme na trh v pomerne krátkom čase, za minimálne náklady a v super kvalite.
Menej je dnes jednoducho vždy viac.