Na prelome rokov opäť nastal vo firmách čas pohovorov. Obľúbené zhodnotenie práce za posledný rok a návrh nových cieľov. Plus ich Kejpiaj. KPI. Key performance indicators.
V danom čase to pre mňa bola téma týždňa. A boli to veru zaujímavé KPI:
- Tvojim cieľom je spraviť ročný pohovor s podriadenými aj budúci rok . Huh? Veď jasné, veď som tím líder, nie?
- Požiadavky musíš mať pripravené na 100%. Huh? A čo výskumné témy, chyby, strategický rozvoj produktu?
- Musíte dodať čo ste sľúbili na začiatku sprintu. Veď práve preto robíte Scrum. Huh? A čo keď klient chce zmenu počas sprintu?
- Vaša velocity musí rásť. Huh? A čo tak stabilizovať sa, aby sme vedeli lepšie plánovať a sľúbiť to čo sa dá?
- Vaša velocity musí byť najmenej 46 story points. Huh???
- Musíte využívať kapacitu tímu na 100%. Huh? A vies ako vyzerá diaľnica zaplnená na 100%?
- Musíte naplniť ciele produktu, teda zarobiť viac. Huh? Ale na som vývojár, nie predajca.
- Storypointy sú fajn, ale predávame hodiny.
- Spresniť estimáciu. Spresniť!
- 100% platu dostaneš keď sa budeš snažiť. Huh? Takže budem ťahať nadčasy, aby som dostal to čo mi bolo sľúbené? Možno mi stačí makať na 80% a aj tak mám dosť. Kašlem na to. Aspoň budem mať čas na iné.
- QA, nesmiete nič pustiť v prvej runde. Určite nie tak plno chýb (toto milujem!)
- QA musíš nájsť chyby! (Milujem na druhú)
A tak namiesto toho, aby ste s KPI motivovali dosiahnuť funkčný výsledok, učíte ľudí odrbávať štatistiky.
Lebo velocity sa dá zvýšiť tak, že jednoducho všetky storypointy prenásobime dvoma. Bum. 200% ačívment.
Lebo požiadavky Ti odklepne tím, ktorý je za Teba naštvaný na systém, ktorý Tebe PO, nepomôže pripraviť ich správne. A readiness je zrazu green.
Lebo ak Ťa nezaujíma velocity, tak dostaneš hodiny. Zabudni však na predvídateľnosť a spoluprácu.
Kapacita na 100%? Ok, ani jeden šprint však nebude dokončený. Lebo typicky Velocity < Kapacita. A radšej menej dokončiť a dodať, ako veľa rozpracovat a presúvať medzi sprintami.
Spresniť odhady? Aha storypointy nie sú presné, preto hodiny. Preto dlhé mítingy pre stanovenie odhadov. A preto strata časti života.
Musíš nájsť chyby? Vždy sa nájde niečo na okraji priepasti. Aj keď tá reálne nenastane v praxi, načo to testovať? A tak tím opravuje zbytočnosti.
Definujte si správne ciele s pomocou OKR
Všetko by vo firme malo smerovať k spoločnej vízii. Tú je potrebné rozbiť na niekoľko menších a dosiahnuteľných cieľov. Následne identifikovať očakávané výsledky. Potom aktivity vedúce k cieľom. A merať. Pomôcť vám môže aj OKR (Objectives and Key Results) metóda.
Identifikujte skutočné príčiny problémov, nie symptómy
Root Cause Analýza je presne nástrojom, ktorý vám s tým pomôže. Existuje viacero metód pre RCA, spomňme napr. 5 Why, alebo Pareto diagram, alebo Causal Loops Diagram.
Príklad nižšie je jednoduchým znázornením brainstormingu, počas ktorého sme s klientom sa pokúsili hlbšie pochopiť nespokojnosť klientov a možné príčiny.
Alebo ďalší príklad analyzujúci nedostatočnú kvalitu.
Diagramy boli nakreslené v ScrumDesk Start! RCADesk.
Ako teda nastaviť KPI?
Aktivity by mali prepojiť ciele s problémami a ľuďmi. KPI by teda mali merať tuhosť prepojenia ľudí, produktov a firmy.
Možno práve preto má väčší zmysel:
- Identifikovať problémy a ich root cause príčiny. Nastaviť KPI pre meranie ich odstraňovania.
- Najprv si upratať ciele firmy.
- Potom upratať ciele produktov tak, aby podporili ciele firmy.
- Potom nastaviť ciele tímu tak, aby podporili ciele produktu, spoluprácu v tíme, starostlivosť a podporu členov tímu navzájom, komunikáciu.
- Pracujte na vlastnostiach, ktoré nie sú waste.
- Merať výstup celku, nie člena tímu.
- Výsledok musí napĺňať dohody. Merajte ako sa dohody dodržiavajú.
- Nezabúdajte na Kaizen. Ako sa kontinuálne zbierajú, vyhodnocujú a realizujú zlepšenia.
- Je dôležitý throughput, time to market alebo dodaná hodnota?
- Naviažte KPI tímu na hodnotenie produktu klientmi, používateľmi (napr. cez Net Promoter Score).
- QA musí zodpovedať za rovnaké parametre ako tím. Hmm, vlastne v agile by QA oddelenie ani nemali existovať, veď sú súčasť tímu. Či?
- Produktový vlastník je člen tímu. Nemôže ťahať iným smerom kvôli svojim KPI.
- To isté stakeholderi. Nesmú medzi sebou bojovať kvôli svojim osobným cieľom, ale cieľom firmy. Musia sa spolupodieľať na výsledku firmy. Inak tím roztrhajú v malých vojnách.
- Kvalita first. Lebo remove waste!
- Vyhodnocujte odstraňovanie problémov identifikovaných v root cause analýze.
- Podporujete vzdelávanie a komunikáciu v tíme.
- Nastavte si ciele členov tímov tak, aby sa z nich stal interdisciplinary tím.
- Nastavte ciele tak, aby sa tím neuzavrel do seba, ale aby tím trápila dodávka celého riešenia aj v prípade, že sa na ňom podieľa viacero tímov.
- Častosť dodávok. Lebo často znamená rýchlejšie, obratnejsie, automatizovane, otestovane, priebežne akceptované.