V prvej časti tohto cyklu článov o zlyhaní pri zavádzaní agile praktík sme si priblížili prvé časté zlyhanie – kráľovstvo za nástroj. Trochu horšou je však obrana všetkého pred pripomienkami vetou „Naše Agile je iné…“
Pred polrokom som sa stretol so ScrumMastrom tímu, ktorý sa aplikuje v práci agilné prístupy už viac než dva roky. Bolo to príjemné stretnutie, na ktorom sa dozviete o mnohých drobných víťazstvách (rozumej zmenách) tímu, ale aj o ich prehrách a stratách. Jedna veta ma však prekvapila.
- „Vieš, naše agile je iné.“
- „Hmm, iné ako čo?“
- „No, iné ako sa popisuje agile v knihách, ako to vidím vo webinároch, ako to počujem od iných scrummastrov.“
- „A prečo je to problém?“
- „No veď to znamená, že to nerobíme dobre, že sa odchyľujeme od štandardov.“
Agile tak trochu po našom
Ok, takže poďme sa nad tým zamyslieť. Agile je množinou adaptívnych princípov a postupov, ktoré nie sú predpísané nijakou autoritou. Pri ich aplikácii ide o hodnoty ako napr. funkčný produkt, klient na palube, vítaná reakcia na časté zmeny a vytváranie hodnoty vo vysokointeraktívnom a spolupracujúcom tíme. Scrum nemusí mať planning, daily, demo a retro. Nepíše sa, že produktový vlasntík musí pripravovať user stories. Odporúča sa to.
Každá firma je trochu iná, každý klient a každý tím. Dokonca aj v jednej a tej istej firme môže agilný tím fungovať trochu inak. Iné dĺžky iterácií, iný spôsob evidencie úloh, iné princípy odhadovania. Samozrejme určitá miera štandardizácie je vítaná. Niektoré z pravidiel môžu byť minimálnou množinou, iné môžu byť tímom odporúčané.
Prispôsobujte, neopakujte chyby iných…
Perfektne. Rýchlo do hrobu.
Agile je o rozpoznaní dosť dobre. Snaha o perfektnosť len odďaľuje rozhodnutie. 80% vecí spravíte za 20% času, posledných 20% za 80% času.
Fakt chcete márniť svoj čas a život snahou o perfektnosť? Nevyhovárajte sa na to, že v Agile je to tak. Len tým poštvete voči sebe a svojmu tímu aj manažment a aj klientov. Že nemáte čas na vysvetľovanie princípov a rozdielov medzi tradičnými postupmi a agile? Že máte definované procesy, roly a nástroje, ale neostal vám čas na firemnú kultúru, identifikáciu problémov a premyslenie si vízie a cieľov, ktoré má agile pomôcť dosiahnuť?
Tak štastnú, poslednú, cestu…..
Ako sa tomu vyhnúť?
- Agile je riadené spätnou väzbou. Od skutočných ľudí, ktorí sa tejto zmeny zúčastňujú a žijú ňou. Od manažmentu, ktorý má túto zmenu podporvať a možno aj tvarovať. Od klienta, kvôli ktorému sa to deje. Od top manažmentu, ktorý to sponzoruje a je často tvárou tejto zmeny. Pýtajte si spätnú väzbu často a pravidelne. Mimochodom, nie cez elektronické prieskumy. Ok?
- Nechajte členov tímu spoznať klientov a naopak. Prepojte ich. Udeje sa množstvo malých zázrakov, čo určite oceníte keď nastanú problémy. A tie teda určite nastanú…
- Vedia ľudia čo vytvárajú? Vedia aký problém riešia? Aké bolesti liečia produktom? Nosili by na ulici tričko s logom produktu? Agile nie je o taskoch, ale o výsledkoch. Identifikujte, kvôli čomu ráno vstávate z postele a idete makať do práce.
- Ako ste dnes pomohli vašim používateľom?
- Preferujte princípy, nie techniky. Pomalšia, ale úspešnejšia taktika. Má táto technika zmysel práve teraz? Čo vám pomôže dosiahnuť? Ako by mala vyzerať keby ste ju chceli robiť správne bez kompromisov? Aký strach vám v tom bráni?
- Lídri sa pýtajú, nekomandujú. Či?
Nabudúce o jednej z najväčších výziev budúceho agile tímu. Presadiť sa do jednej, tímovej, miestnosti…