Počas posledného mesiaca som stretol viacerých scrummastrov, ktorí absolvovali náš nadstavbový kurz o ScrumMastershipe pred viac než pol rokom. Z týchto stretnutí mi v hlave rezonuje pre nich zvlášť dôležitá osobná skúsenosť s ťahaním.
Ťahanie je základom
Agile je rozšírením Lean-u. Práve PULL princíp stojí za úspechom štíhlej (lean) výroby. Kvôli zvýšeniu rýchlosti dodávok si stroje na linke „vypýtavajú“ ďalšiu várku od predchádzajúceho stroja. Stroje tak pracujú v takte bez zbytočného hromadenia zásob čo vo veľkej miere predstavuje peniaze, ktoré nečinne stoja na linke namiesto toho, aby boli ako hodnota dodaná pre zhodnotenie klientovi.
Ťahanie úloh
ScrumMastri, zväčša začiatočníci, lipnú často na praktikách. Ťahanie kariet s úlohami sa stáva prvou praktikou, ktorej výhody musia vysvetľovať v tíme. Tímy ťahanie aplikujú celkom ľahko. Sem tam sa možno nájde úspešný tímový ignorant, alebo dokonca aktívny „scrumokaz“, ktoríý ťahanie ignoruje. Nie je to však neriešiteľné. Ako? No predsa ťahaním!
Ťahanie práce
Ťahanie by mal aplikovať aj produktový vlastník, resp. jeho tím.
Tím by mal ťahať od produktového vlastníka všetko o produkte čo sa dá. Od vízie, cez stratégiu až po detaily vlastností. Produktoví vlastníci mi už mnohokrát spomínali (a ako produktovému vlastníkovi ScrumDesku sa to isté stáva aj mne), že si mysleli, že povedali už všetko čo sa dalo. Ťahanie, teda dopytovanie sa informácií, tak učí produktových vlastníkov a tím komunikovať obsahovo zmysluplnejšie a byť na jednej vlne. Lepšie sa pripraviť na ďalšie stretnutie, planning, demo.
Určite nastane aj moment, kedy produktový vlastník bude musieť ťahať informácie od klienta. A najlepšie, ak aj on bude musieť ťahať informácie od svojich zákazníkov. Pomôže mu to rýchlo pochopiť všetky tie zmeny, ktoré Agile so sebou prináša. Máte ho tak na palube.
Ako úspešne zapojili spomínaní scrummastri svojich produktových vlastníkov a klientov? No predsa ťahaním!
Ťahanie ľudí
Počas rozhovoru si scrummastri uvedomili, že puzzle Agile praktík zapadlo do seba, keď členovia ich tímov boli vtiahnutí do fungovania. Keď mohli konať slobodne a zodpovedne sa rozhodnúť na základe svojich vedomostí, schopností a možností.
Ako na ťahanie?
- „Urobíš?“ je menej dôležité než „Kto by mohol?„
- „Aktualizovali ste tabuľu?“ je menej dôležité než „Hovorí tabuľa pravdu?„
- „Navrhujem vyriešiť problém!“ je menej dôležité než „Čo nás bolí najviac?„
- „Nemáme definíciu hotovo.“ je menej dôležité než „Ako si budeme istí, že máme hotovo?„
- „To nie je až taký problém.“ je menej dôležité než „Koľko kíl váži tento problém?“
- „Klient potrebuje spraviť ešte túto požiadavku.“ je menej dôležité než „Sme schopní pomôcť biznisu s touto požiadavkou v tomto sprinte?„
- „Na retrospektívu navrhujem tieto nápady.“ je menej dôležité než „Čo je podľa vás najdôležitejšie čo treba zmeniť hneď?„
Vťahovanie ľudí trvá dlhšie. Má svoju cenu, investíciu. Chce trpezlivosť.
Pre mnoho firiem príliš náročné napriek ich požiadavke „motivujte ľudí“. Napriek „našim najväčším bohatstvom sú ľudia“.
Na zmenu kultúry treba mať pre začiatok dobrého scrummastra a odvahu vydržať aspoň pol roka. Už len sa do toho vtiahnúť….