V poslednom čísle magazínu Fast Company je uverejnený článok o posledných inováciách spoločnosti Amazon, ktoré radikálnym spôsobom menia spôsob fungovania obchodov. A nielen elektronických.
Nový program Amazon Prime umožňuje všetkým, ktorý zaplatia ročný poplatok, získať objednaný tovar do 2,5 hodiny od stlačenia tlačidla Kúpiť. Samozrejme okrem iných výhod.
Prečo spomínam eshop na blogu venovanom Agile? Pretože prístup Amazon prejavuje známky štíhlych (lean) prístupov a agilných princípov ako napr. zameranie sa na klienta a časté dodávky.
Výsledok je priam až neuveriteľný z finančného pohľadu. Nielenže sa im podarilo získať viac ako 10 miliónov členov Amazon Prime. Členovia dokonca minú v obchode o $700 viac nečlenovia programu. Aby využili výhodu predplateného Prime dokonca ani nenakupujú u konkurencie. A je to práve Prime, ktorý pravdepodobne definuje budúcnosť ako sa budeme správať ako zákazníci a definuje minimálne podmienky, nad ktorými by sa eshopy mali začať poriadne zamýšľať.
Podľa Amazon CEO Jeffa Bezosa dnes už nestačí zákazníkov presvedčiť, že máte najnižšiu cenu produktu na trhu. Dnes najnižšiu cenu musíte mať. Dnes nestačí presvedčiť, že máte narýchlejšie dodávky. Dnes ich musíte mať. A Jeff dodáva, že Amazon zachytil tieto trendy neskoro. A pritom je prvý na trhu, ktorý to robí.
Čo sa deje s objednávkou v Amazone?
Hlavný cieľom bolo teda skrátenie dodávky do 2,5 hodiny. Preto, aby sa dosiahol cieľ, v Amazone zmapovali tok aktivít od objednávky samotnej až po doručenie balíčka príjemcovi. Štíhle fabriky používajú metódu Value Stream Mapping (viď článok). Práve toto mapovanie odhaľuje najpomalšie časti procesu.
V Amazone je výsledný proces takýto:
- Zákazník si kúpi produkty stlačením tlačidla Kúpiť.
- Algoritmy vyrátajú rýchlosť dodávky a dostupnosť produktu.
- Potom prepošlú príkaz pracovníkovi, ktorý je v centre Amazon najbližšom ku klientovi,
- Systém prepošle príkaz pracovníkovi, ktorý je najbližšie k produktu v sklade.
- Pracovníkovi sa indikuje nová zakázka na jeho čítačke.
- Čítačka indikuje pracovníkovi presnú lokalitu produktu v sklade a navádza ho k nemu.
- Pracovník vloží produkt do košíka so všetkými položkami objednávky.
- Košík sa potom presunie na stanovisko, v ktorom sa objednávka balí.
- Pracovníka inštruuje počítač akú veľkú krabicu potrebuje,
- Potom keď sa zabalia produktu do krabice systém informuje pracovníkom veľkými písmenami SUCCESS.
- Balíček potom putuje k dopravcovi, pričom algoritmy zvolia najrýchlejší spôsob prepravy medzi centrom a klientom.
Program Prime znamenal aj zmenu v riadení skladu. Položky v sklade nie sú umiestnené podľa typu produktu. Sú umiestnené podľa toho ako sa kupujú súčasne. Plyšové medvedíky sa tak objavia v sklade na jednej polici s knihami biológie.
Výsledok? Počas sviatkov dokázal Amazon spracovať 306 objednávok za sekundu. A cieľom Amazonu je prekonať jednu hodinu. A práve táto hodina predznamenáva koniec kamenných obchodov.
A kde je v tom lean a agile?
- Hlavný cieľ je spokojný klient, ktorý dostane svoj tovar čo najskôr.
- Neustále identifikovanie zbytočností (waste).
- Neustála optimalizácia procesu (continuous improvement).
- Neustála viditeľnosť stavu objednávky (visibility).
- Mapovanie toku hodnoty od objednávky po doručenie balíčka (value stream mapping).
Ako viete dostať svoj produkt k vašim klientom do hodiny?