Opäť je tu pondelok. Začína sa ďalší týždeň ajťáka.
Je ráno, pomaly sa schádzame a preberáme čo sa stalo cez víkend. Týždenná porada sa začína. Hmm, opäť strávim čas prepočúvaním informácií, ktoré so mnou väčšinou nesúvisia. Načo aj. Veď všetko čo mám spraviť je zapísané v našom issue trackeri. Ale pozor, prichádzam na rad, takže odrapocem: „Minulý týždeň som spravil tasky X, Y, Z, bolo to pomerne komplikované. V momente, keď som to mal práve naimplementované, mi zavolal produkťák, že to nutne potrebuje zmeniť. Okamžite, top priorita. Zdá sa to iba mne, že tie zmeny nie sú nijako plánované? Nezdá sa aj vám, že sa to deje v poslednej dobe čoraz častejšie? No ale veď Vy ste šéfovia!“
Porada končí. Otváram ďalší ticket. Slúchadlá na uši. Klap, klap, klap. Mám už pár riadkov keď zrazu prišiel email od klienta. Vraj nová chyba. Podľa kontraktu to musí byť opravené čo najskôr. Tak sa prepínam na iný projekt a snažím sa ju nasimulovať. Požiadavku, na ktorej som práve začal pracovať asi už dnes nedokončím.“
Podobnosť čisto náhodná?
Podobá sa to Vášmu pondelku? Súčasná doba prináša zo sebou podstatne vyšší tlak na dokončenie produktov v čoraz kratších časoch. Prečo však? Dôvody sú rôzne. Či už globalizácia, podstatne vyššia konkurencia alebo náročnejší klienti, ktorí majú rovnaký problém na vlastných trhoch a preto neustále vytvárajú nové požiadavky a zmeny.
Zmeny sú však problémom pre väčšinu spoločností. Zmeny spôsobujú, že kontrakty, ktoré sa na začiatku zdali dobre pripravené a pomerne bezpečné, zrazu takými nie sú. Zákazník chce čo najviac za nezmenenú cenu, no dodávateľ si nemôže donekonečna dovoliť udržiavať jeho spokojnosť iba tým, že dodá ďalšiu prácu nad rozsah zmluvy. A preto aj dodávateľ, aj zákazník, pridávajú do zmlúv viac ‘airbagov a vaty’. A náhle sú zmluvách uvedené konkrétne dátumy s konkrétnym rozsahom a konkrétnou cenou.
Vyhovuje Vám to? Funguje to vo vašom prípade? Alebo sa to dá aj inak?
Zaujímavé je, že aj tento pomerne rozšírený postup sám o sebe odporuje princípom tradičného projektového manažmentu. Ten odporúča mať projekty s pevne daným rozsahom práce, no s možnosťou meniť cenu a dátum dodávky.
Ako na zmeny?
Ako však reagovať na neustále zmeny? Na túto otázku sa snažili pred desiatimi rokmi hľadať odpoveď viacerí ľudia. Odpoveďou, na ktorej sa neskôr spoločne dohodli, bolo agilné hnutie.
Agilita v princípe znamená schopnosť reagovať na zmenu. Jednoducho zmeny tu sú a budú. Preto sa nesnažíme s nimi bojovať, ale pokúšame sa s nimi žiť a byť na nich dobre pripravený.
Agile je filozofiou a rámcom
Možno sa zdá, že Agile je nejaký zoznam postupov, ktoré stačí dodržať a všetko bude fungovať inak. Nie je to však také jednoduché. A veľmi ťažko sa to vysvetľuje.
Agile je totiž viac o spôsobe myslenia a fungovania ako o novom procese riadenia projektov. Agile poskytuje rámec, ktorý sa musí prispôsobiť konkrétnej spoločnosti, produktu, projektu, nástrojom, postupom alebo tímu.
Táto filozofia je aplikovateľná jednoduchými pravidlami:
- Cieľom je dodať funkčný produkt, nielen dokumentáciu alebo prezentáciu.
- Produkt má byť hodnotný. Radšej dodáme hodnoty, ktoré užívatelia ocenia než sledovať plány.
- Zákazník spolupracuje na pravidelnej báze s vývojovým tímom a pomáha identifikovať hodnoty.
- Produkt tvoríme v dobre fungujúcom tíme, ktorý zahŕňa rôzne roly (nielen IT dodávateľov, ale aj zákazníkov). To nám umožní pohotovo reagovať a zároveň dodať skutočne funkčnú časť produktu.
- Funkčné časti produktu budú dodávané priebežne v pravidelných intervaloch. Každá dodaná časť bude plne použiteľná užívateľmi, ktorým tak produkt pomôže zjednodušiť ďalšiu činnosť.
- Každá dodávka je sprevádzaná demonštráciou funkčnosti, počas ktorej zákazník implementáciu akceptuje alebo nie a poskytuje spätnú väzbu.
- Nie obchodné oddelenie, ale tím odhaduje náročnosť.
- Nie obchodné oddelenie, ale zástupca zákazníka odhaduje priority podľa hodnoty.
- Priority požiadaviek sú jedinečné, no môžu sa meniť. Tím pracuje na požiadavkách podľa priority.
- Tím sa organizuje sám. Iba tím rozhoduje ako bude požiadavka implementovaná. Iba tím rozhoduje čo zmení na svojich postupoch a organizácii tak, aby boli efektívnejší. Iba ľudia sa rozhodujú, na ktorých úlohách chcú a budú pracovať.
Skutočne Agile pomáha?
Možno predpokladáte odpoveď áno, keďže tento článok Agile určitou formou propaguje.
Nielen moja skúsenosť je však „áno, v určitých prípadoch“. Už samotná implementácia je peknou výzvou. Výzva, ktorá totiž mení spôsoby správania sa ľudí, ich postoje k práci, tímu, produktu aj k zákazníkom. A to je veľmi ťažké, aj keď sa vám už podarilo získať súhlas vedenia spoločnosti na prvé pokusy s Agile.
Agile určite funguje v prípade, že zákazník je ochotný stať sa súčasťou vývoja. Funguje v prípade, že jestvuje človek s reálnou produktovou víziou schopný tím viesť. Funguje v prípade, že tím je otvorený a nebojí sa veľkej viditeľnosti. Tím, ktorý vie koľko je schopný reálne dokončiť.
Podľa posledného prieskumu The Standish Group (The Chaos Manifest) sa zistilo, že úspešných projektov vyvíjaných prostredníctvom Agile bolo trikrát viac než projektov vyvíjaných tradičným vodopádovým (“waterfall”) modelom.
Za ďalší dôkaz sa dá považovať narastajúca popularitu nielen v startupoch a malých firmách, ale aj implementácia Agile už aj vo veľkých spoločnostiach (Motorola, Intel, Microsoft, HP, IBM, Nokia atď.) Prečo je to dôležité? Pretože až implementácia vo veľkých spoločnostiach ukázala skutočné rozmery tejto filozofie. Dotkla sa totiž nielen oddelení vývoja, ale Agile sa dotklo organizácie spoločnosti, obchodu, marketingu, HR, prevádzky atď.
A netýka sa to iba IT spoločností. Sám som sa stretol dokonca s implementáciou Agile aj vo farnostiach v Nórsku a v Kanade, ktoré použitím Agile postupov organizovali komunitné akcie. Že sú to malé projekty? A čo tak Zimné olympijské hry vo Vancouvri? Aj tie boli riadené agilnými postupmi.
A tretí dôkaz? Skúste ho hľadať vo svojom okolí. Aj na Slovensku existuje niekoľko spoločností, ktoré sa snažia Agile implementovať. Dnes už máte možnosť sa o skúsenostiach a problémoch dozvedieť viac aj vďaka stretnutiam Agile@Slovakia, ktoré sa konajú pravidelne na rôznych miestach Slovenska.
A čo ďalej?
V ďalšej časti prinesieme viac informácií ako prakticky začať. Čo urobíte ako ďalšie Vy?